03. Veel gestelde vragen

  1. Waarom al die veranderingen?
  2. Over welke zone/straten gaat het precies?
  3. Welke straten veranderen van rijrichting?
  4. Wanneer gaat het definitieve circulatieplan in?
  5. Hoe snel mag ik in het centrum van Diepenbeek rijden? (de trage bestemmingsroute)
  6. Hoe snel mag ik op de nieuwe snelle verbindingsweg (Industrielaan)?
  7. Wat is een fietszone?
  8. Wat mag wel of niet in een fietszone?
  9. Wie wordt als fietser beschouwd/wie heeft voorrang in een fietszone?
  10. Wat is een schoolstraat en komt er eentje in Diepenbeek?
  11. Wat mag wel of niet in een schoolstraat?
  12. Wie wordt als fietser beschouwd in een schoolstraat?
  13. Wat is een woonerf?
  14. Wat mag wel of niet in een woonerf?
  15. Wat is een zone 30?
  16. Wat is het nut van een zone 30?
  17. Welke andere maatregelen worden er genomen?
  18. Wordt het marktplein autovrij gemaakt? 

Waarom al die veranderingen? 

Bedoeling van de nieuwe visie is om het centrum zo verkeersveilig en leefbaar mogelijk te maken voor bewoners, schoolgaande kinderen en bezoekers. Fietsers en voetgangers staan centraal in het nieuwe plan. Toch zal je het centrum nog steeds makkelijk kunnen bereiken. Het centrum verlaten wordt zelfs veel makkelijker. Tot slot wil het nieuwe plan ervoor zorgen dat doorgaand verkeer niet door het centrum rijdt, maar gebruik maakt van de nieuw aangelegde snelle doorgaansroute rond het centrum. 

Over welke zone/straten gaat het precies? 

De proefopstelling zal worden uitgezet in de zone die volgende straten omvat:

Dooistraat (deel tussen Kloosterstraat & Europalaan)
Dr. J. Grouwelsstraat
Keizerstraat (deel tussen Dr. J. Grouwelsstraat en Varkensmarkt)
Kerklaan
Kloosterstraat
Kogelstraat
Marktplein (plein)
Marktplein (straat)
Meidoornlaan
Molenstraat (deel ten zuiden van het spoor)
N2 (Grendelbaan, Wijkstraat, Dorpsstraat, Kapelstraat)
Nanofstraat
Paanhuisstraat
Paanhuisstraat
Pelserweg
Poststraat
Rozenlaan
Sint-Janslaan
Spoorstraat
Stationsstraat (deel ten zuiden van het spoor)
Strobandersplein (plein)
Strobandersplein (straat)
Toekomststraat
Varkensmarkt
Vilveld
Weenderikstraat

Als bijlage vind je een overzichtsplan van alle proefopstellingen.

Welke straten veranderen van rijrichting?

Een nieuw lussensysteem moet het uitrijden van het centrum vergemakkelijken. Door de rijrichting in sommige straten aan te passen, kan het verkeer, dat zijn bestemming heeft in het centrum, zo snel mogelijk het centrum verlaten. Hierdoor moeten er geen onnodige rondjes worden afgelegd en kan de toenemende verkeers- en parkeerdrukte in woonstraten beperkt worden.

Daarom komt er dubbelrichtingsverkeer in: 

  • De Nanofstraat (voor de ontsluiting van de nieuwe parking) 
  • De Kloosterstraat (tussen de Wijkstraat en de Kerklaan) 

Eénrichtingsverkeer komt er in: 

  • De Sint-Janslaan (tussen de Kloosterstraat en Marktplein), 
  • De Paanhuisstraat (rijrichting wordt omgedraaid) 
  • De Toekomststraat t.h.v. De Loep (richting Katteweidelaan) 

De verbinding tussen de Varkensmarkt en het Marktplein (via het Strobandersplein) wordt geknipt.

Wanneer gaat het definitieve circulatieplan in? 

Het definitieve circulatieplan voor Diepenbeek wordt vanaf maandag 29 april uitgerold.

Hoe snel mag ik in het centrum van Diepenbeek rijden? (de trage bestemmingsroute) 

30 km/uur voor de volledige zone waarin dit snelheidsregime wordt toegepast (zie overzichtsplan van de proefopstelling als bijlage).
 

Hoe snel mag ik op de nieuwe snelle verbindingsweg (Industrielaan)? 

70 km/uur voor de volledige zone waarin dit snelheidsregime wordt toegepast (zie overzichtsplan als bijlage).

Wat is een fietszone?

Eén of meer openbare wegen waar specifieke regels gelden voor fietsers. Het begin van de fiets(straat)zone is aangeduid met het verkeersbord F111 en het einde met het verkeersbord F113. Zo’n zone vervalt niet aan het volgende kruispunt zoals een standaard fietsstraat maar geldt tot de plaats waar een verkeersbord staat dat de zone opheft. Gekleurde wegmarkeringen kunnen een visuele ondersteuning zijn maar het is niet verplicht. Het verkeersbord dwingt de regels in een fietsstraat af, niet de kleur van de rijbaan.

Wat mag wel of niet in een fietszone?

  • In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Dat geldt voor al het verkeer, ook voor de fietsers zelf dus. De snelheidslimiet geldt altijd, dus ook als er geen fietser te zien is.
  • Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken.
  • Auto’s of andere motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is.
  • Fietsers mogen wel andere fietsers inhalen, zolang ze maar onder de snelheidslimiet blijven. Fietsen mogen ook gemotoriseerd verkeer inhalen. Dat moet wel gebeuren langs links, tenzij er een file is, dan mag het ook langs rechts.
  • Verder blijven alle andere regels gelden in een fietsstraat of fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt (behalve op voorrangswegen).

Wie wordt als fietser beschouwd/wie heeft voorrang in een fietszone?

  • Bestuurders van rijwielen (fiets, driewieler, vierwieler, ligfiets, velomobiel, bakfiets (met een breedte van max. 1m), elektrische fiets (max snelheid 25km/u), bromfiets klasse A) of speed pedelecs worden met fietsers gelijkgesteld
  • Ook de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps (max snelheid 25km/u) worden gelijkgesteld met fietsers.

Wat is een schoolstraat en komt er eentje in Diepenbeek? 

Er wordt een schoolstraat ingevoerd in de Kloosterstraat (gemeenteschool) tussen de Sint-Janslaan en de Dooistraat. Dit wil zeggen dat dit gedeelte bij het begin en einde van de schooltijden wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens de uren van schoolstraat wordt enkel het uitrijden van de straat toegestaan voor de bewoners. Voorts is de schoolstraat voorbehouden voor voetgangers en fietsers.

Wat mag wel of niet in een schoolstraat?

  • In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, rijwielen* en speed pedelecs.
  • Alleen prioritaire voertuigen (o.a. hulpdiensten), wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.
  • Bewoners die in die straat wonen of hun garage in die straat hebben, krijgen tijdens de bepaalde uren slechts de toestemming voor het uitrijden van de schoolstraat.
  • Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets. Ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor.
  • De bestuurders brengen de voetgangers en fietsers niet in gevaar en hinderen hen niet.

Wie wordt als fietser beschouwd in een schoolstraat?

  • Bestuurders van rijwielen (fiets, driewieler, vierwieler, ligfiets, velomobiel, bakfiets (met een breedte van max. 1m), elektrische fiets (max snelheid 25km/u), bromfiets klasse A) of speed pedelecs worden met fietsers gelijkgesteld
  • Ook de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps (max snelheid 25km/u) worden gelijkgesteld met fietsers.

Wat is een woonerf? 

Eén of meer speciaal ingerichte openbare wegen waarvan de toegangen zijn aangeduid met verkeersborden F12a, en de uitgangen met verkeersborden F12b. In het "woonerf" overweegt de woonfunctie. Het "erf" is een zone waarvan de kenmerken overeenstemmen met die van het woonerf, maar waar de activiteiten verruimd kunnen zijn tot ambacht, handel, toerisme, onderwijs en recreatie.

Bedoeling is van (een gedeelte van) de Poststraat een woonerf te maken.

Wat mag wel of niet in een woonerf?

  • In een woonerf is de snelheid beperkt tot 20km/u.
  • Voetgangers mogen er steeds de volledige breedte van de openbare weg gebruiken.
  • Spelen op de openbare weg is eveneens toegelaten.
  • Bestuurders van voertuigen mogen voetgangers en spelende kinderen niet in gevaar brengen en hinderen. Ze moeten zo nodig voor hen stoppen en dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van spelende kinderen.
  • Voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
  • In een woonerf mag je enkel parkeren op de parkeervakken. Die herken je aan wegmarkeringen, de kleur van de vakken, de letter P of verkeersborden.
  • Stilstaande of geparkeerde voertuigen mogen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting parkeren.

Fout geparkeerde wagens zorgen vaak voor gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers, vooral voor fietsers en voetgangers. Parkeren volgens de regels is dus de boodschap!

Wat is een zone 30? 

Een zone 30 is een gebied waarin je nergens sneller mag rijden dan 30 km/u. De zone wordt aangeduid op alle toegangen en uitgangen van de zones door een vast begin- EN eindbord. Het doel van een dergelijke verlaagde snelheidszone is de verblijfsgebieden in de steden en gemeenten verkeersveiliger en verkeersleefbaarder te maken. Daartoe moest in de eerste plaats de snelheid van het gemotoriseerd verkeer teruggebracht worden tot een niveau, verenigbaar met de veiligheid van fietsers en voetgangers.

Wat mag wel of niet in een zone 30?

Binnen de zone 30 gelden dezelfde verkeersregels als erbuiten, alleen is de toegelaten snelheid beperkt.

Wat is het nut van een zone 30?

Bij een snelheid van max. 30 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/u, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/u. Meer info hierover kan je nalezen op de website van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

Welke andere maatregelen worden er genomen?

De nieuwe centrumvisie wil er onrechtstreeks ook voor zorgen dat er minder gemotoriseerd verkeer door het centrum van Diepenbeek rijdt. De trage bestemmingsroute door het centrum wordt uitgerust met poorteffecten, signalisatie en markeringen. Bedoeling is dat zoveel mogelijk verkeer gebruik maakt van de snelle doorgaansroute rond het centrum. De snelheid op de Industrielaan wordt daarom verhoogd naar 70 km per uur vanaf de parking aan het station richting de brug aan de Waardestraat. Aansluitend wordt de tonnagebeperking in het centrum verstrengd en wordt er onderzocht of trajectcontroles mogelijk zijn. In de Dooistraat worden tot slot verkeersremmers d.m.v. bloembakken aangebracht.

Wordt het marktplein autovrij gemaakt? 

Het parkeerbeleid blijft ongewijzigd. Dus ook de situatie van het Marktplein verandert niet tijdens deze proefopstelling.