Afschaffing overwegen

Begin 2020 ging Infrabel van start met de werken voor de afschaffing en vervanging van alle overwegen in Diepenbeek. Bedoeling is de veiligheid op het Belgische spoornet en voor de weggebruikers verder te verhogen. Het vormt het grootste overwegenproject in België en is een gezamenlijk project van Infrabel, De Lijn, het Vlaams Gewest, de gemeente Diepenbeek en NMBS. 

7 overwegen worden afgeschaft

In totaal worden er in Diepenbeek 7 overwegen afgeschaft. Ze worden vervangen door alternatieve mobiliteitsoplossingen. Dit wil zeggen drie nieuwe bruggen, een fiets- en voetgangerstunnel en fietspaden.

De omleidingsweg opent op donderdag 7 juli in de namiddag. Er zal over de gehele werf wel nog afgewerkt worden tot medio augustus. Dit om onder andere de betonstraatstenen, bermen, grachten, vangrails, inritten… af te werken. 

De plannen en meer detailinfo en de timing vind je op https://infrabel.be/nl/vervanging-overwegen-diepenbeek.

Op 1 en 8 april gingen alle overwegen definitief dicht

De werken in het kader van de afschaffing van de overwegen in Diepenbeek naderen stilaan hun eindpunt. Op vrijdag 1 en vrijdag 8 april werden alle overwegen definitief afgesloten. Daarnaast openden de bruggen t.h.v. de Nierstraat en de Waardestraat, opende de fiets- en voetgangerstunnel in de stationsomgeving en werd de nieuwe parking aan het station in gebruik genomen. 

Rooistraat en Nierstraat

De overwegen van de Rooistraat en de Nierstraat werden sinds vrijdagavond 8 april definitief afgesloten voor alle verkeer. De nieuwe brug van de Nierstraat ging open voor alle verkeer, dit zowel vanuit de Nierstraat/Ginderoverstraat als vanuit de steenweg N2. 

Ook de routes en de haltes van de Lijn zullen het nieuwe traject volgen. De verkeerslichten aan het kruispunt Steenweg N2 - Brug Nierstraat werden geactiveerd.

De nieuwe parallelweg die werd aangelegd tussen de Nierstraat/Ginderoverstraat en de Rooistraat gingen eveneens open voor alle verkeer. De Rooistraat blijft vanuit de Nierstraat een doodlopende straat. Dit was al het geval tijdens de werken.

Peperstraat

De overweg van de Peperstraat is sinds 1 april definitief afgesloten voor alle verkeer. Het is levensgevaarlijk om de overweg tóch nog proberen over te steken. Gelieve steeds de nieuwe infrastructuur te volgen, in dit geval de brug van de Waardestraat. De parallelweg tussen de Peperstraat en de Waardestraat is vanaf dan ook open voor plaatselijk verkeer.

Waardestraat

Updates over de werken in de omgeving van de Waardestraat kan je volgen op Werken Steenweg N2 met de Waardestraat - Gemeente Diepenbeek.

Stationsstraat

De overweg in de Stationsstraat sloot definitief op vrijdag 1 april. Op dat moment openden ook de fiets- en voetgangerstunnel en werden de twee stationsparkings in gebruik genomen. Meer info lees je op Update werken stationsomgeving - Gemeente Diepenbeek

De treinperrons werden verhoogd en de onthaalinfrastructuur op de perrons (schuilhuisjes en zitbanken) werden door NMBS volledig vernieuwd. Het geheel vormt zo een integraal toegankelijk trein- en busstation. De bestaande parking voor auto’s en fietsen wordt eveneens heraangelegd.

Industrielaan

De Industrielaan werd lichtjes verschoven. De nieuwe Industrielaan krijgt bovendien een fietspad. Lees hier alle updates over de werken op de Industrielaan.

Molenstraat

De overweg in de Molenstraat ging definitief dicht op vrijdagavond 8 april. Het recyclagepark op de Demerstraat blijft bereikbaar via de Lutselusstraat. De bedrijven in de Industrielaan zijn bereikbaar voor leveranciers en bezoekers via de Pastorijstraat – Volksstraat – Lutselusstraat – Molenstraat en Demerstraat.

Het eerste gedeelte van de Molenstraat (komende van de Grendelbaan) is toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Dit in beide richtingen. 

Fietsers komende vanuit de Lutselusstraat worden omgeleid via het fietspad langs de Demer. 

Meer info over de werken in de Molenstraat.

Aansluiting Grendelbaan-Verbindingslaan

AWV bouwt een volledig nieuw kruispunt waarbij de Grendelbaan zal aansluiten op zowel de toekomstige spoorwegbrug Molenstraat als de Verbindingslaan. De aansluiting gebeurt via een extra kruispunt met een lus. Zo ontstaat er twee aparte T-kruispunten met verkeerslichten, dicht bij elkaar. 

De herinrichting van het kruispunt kadert in het grotere mobiliteitsverhaal dat o.a. Infrabel en De Lijn mee schrijven voor Diepenbeek. 

Bentstraat

Deze overweg op het Spartacustracé, wordt vervangen door keerlussen. Het fietspad wordt verder doorgetrokken tot in Bilzen. Op deze manier wordt de Molenstraat van Diepenbeek voor fietsers rechtstreeks verbonden met de Molenstraat van Bilzen en wordt er een vlotte fietsverbinding gecreëerd naar het centrum van Diepenbeek. De overweg werd begin februari definitief afgesloten. 

Meer info

https://infrabel.be/nl/vervanging-overwegen-diepenbeek
contact@infrabel.be
02 525 22 11

www.wegenenverkeer.be/diepenbeek
bereikbaar.limburg@wegenenverkeer.be
0465 09 40 84