Het aangepaste kruispunt van de Grendelbaan met de Verbindingslaan schoof ietwat op richting de industriezone en kreeg de vorm van twee aparte T-kruispunten. Via een nieuwe lus sluiten de kruispunten aan op de omleidingsweg en spoorwegbrug Molenstraat van spoorwegbeheerder Infrabel. Die aantakking ter hoogte van de Grendelbaan zal, als alles volgens plan verloopt, in de loop van juni ook klaar zijn.
Optimale conflictvrije bewegingen
Op maandag 23 mei werden de slimme verkeerslichten in dienst genomen op het vernieuwd kruispunt Grendelbaan en Verbindingslaan in Diepenbeek. De slimme verkeerslichten detecteren de hoeveelheid verkeer en stemmen daarop de groentijden optimaal af op elk moment van de dag. Zij zorgen ook voor optimale conflictvrije bewegingen voor het gemotoriseerd verkeer. Er kwamen bijkomende detectoren om het verkeer te monitoren, zowel in het wegdek als op de palen.
Er volgt nu een observatieperiode, om een goede werking te garanderen. Waar nodig wordt bijgestuurd.
Vernieuwing fietsinfrastructuur
Ook de fietspaden worden de komende maand nog vernieuwd en aangesloten op de bestaande fietspaden. De bestaande fietsomleiding blijft hiervoor nog even gelden. Fietsers worden omgeleid via de N76 – de trage doorsteek dwars door Dorpsveld II en de Toekomststraat.
Meer info: www.wegenenverkeer.be/diepenbeek
Omleidingsweg
De herinrichting van het kruispunt kadert in het grotere mobiliteitsverhaal dat o.a. Infrabel en De Lijn mee schrijven voor Diepenbeek. Daarbij worden zeven gelijkvloerse overwegen afgeschaft en een omleidingsweg oost-west rond het centrum aangelegd. Op die manier zal het doorgaand (vracht)verkeer tussen Hasselt en Bilzen rond Diepenbeek-centrum rijden, via de Industrielaan. Dat moet het centrum ontlasten en leefbaarder maken.
Meer weten? Surf naar www.wegenenverkeer.be/diepenbeek voor alle projectinfo. Schrijf je bovendien in op AWV-nieuwsbrief voor het laatste nieuws in je inbox.