Infrabel bouwt nieuwe bruggen en tunnel ter vervanging van de overwegen in Diepenbeek

Gepubliceerd op maandag 26 oktober 2020 8.28 u.
Infrabel voert momenteel grote infrastructuurwerken uit voor de vervanging van de overwegen in Diepenbeek. Er wordt onder meer gewerkt aan de bouw van drie bruggen en de tunnel die ter hoogte van het station onder de sporen wordt geschoven.

Begin dit jaar is Infrabel gestart met de stapsgewijze afschaffing van alle 7 overwegen in Diepenbeek. Die worden vervangen door alternatieve mobiliteitsoplossingen: 5 overwegen liggen op het gemeenschappelijke traject van de toekomstige sneltram-verbinding tussen Hasselt en Maastricht (Spartacusproject), de 2 andere overwegen niet.

De grootste werken zijn daar waar er momenteel nieuwe kunstwerken (tunnel en bruggen) worden gebouwd. Ter hoogte van het station Diepenbeek wordt de toekomstige reizigersonderdoorgang onder de sporen geschoven en zijn er riolerings-, grond- en spoorwerken. Het installeren van de tunnelkoker (12 meter lang, 10 meter breed, 3 meter hoog) gebeurt met een speciaal schuifsysteem. Met behulp van hydraulische vijzels wordt de ruim 400 ton zware tunnel via een metalen glijbaan naar zijn plaats geschoven.

In de Waardestraat wordt de ‘overkluizingsconstructie’ geplaatst, een grote stelling boven de sporen waarop de komende periode het brugdek wordt gebouwd. Wat verder in de Nierstraat plaatst Infrabel momenteel de nieuwe liggers van het brugdek en zal ook de bovenleiding worden aangepast. Tenslotte gebeuren er aan de Molenstraat funderingswerken voor de toekomstige brug. Op de site aan de Molenstraat gaat BAAC Vlaanderen verder met archeologisch onderzoek. Het zwaartepunt ligt er op vindplaatsen uit de steentijden na eerdere opgravingen elders langs de spoorlijn in Diepenbeek.

In Diepenbeek bevindt zich het grootste actuele overwegenproject van Infrabel in België. Tegen de zomer van 2022 zullen deze werken voltooid zijn. Dit zal zorgen voor een verhoogde veiligheid op het Belgische spoorwegnet en voor de weggebruikers, en is gunstig voor de stiptheid van het treinverkeer. Dit overwegenproject komt ook de leefbaarheid en mobiliteit in Diepenbeek en Limburg ten goede.

Het is een gezamenlijk project van Infrabel, De Lijn, het Vlaams Gewest, de gemeente Diepenbeek en NMBS en past gedeeltelijk binnen Spartacus. De geraamde investering voor de vervanging van de 7 overwegen in Diepenbeek bedraagt 21,8 miljoen euro