Gemeente start onderzoek naar financiële fraude

Gepubliceerd op dinsdag 12 november 2024 11.09 u.
Het gemeentebestuur start een procedure tegen haar adjunct financieel directeur. We ondernemen die stappen omdat aan het licht kwam dat er cash gelden verduisterd werden. De gemeente nam de nodige maatregelen en de betrokken medewerker nam intussen zelf ontslag. Lees verder hieronder.

Intern onderzoek

De bal ging eind oktober aan het rollen toen een intern onderzoek aan het licht bracht dat er cash gelden van het lokaal bestuur ontbraken. Het intern onderzoek kwam er na een zelfevaluatie van de financiële processen aangaande cash ontvangsten. 

Gemeente veroordeelt de feiten

Uiteraard neemt de gemeente volledig afstand van deze feiten en betreuren we dat dit kon gebeuren. We namen intussen een advocaat onder de arm om na te gaan welke stappen we kunnen ondernemen en hoe we deze gelden kunnen terugvorderen. Het gaat immers om publieke middelen waar verantwoord mee moet worden omgegaan. De gemeente veroordeelt de fraude scherp. 

De gemeente heeft de betrokken medewerker onmiddellijk alle toegangen ontzegd tot de gemeentelijke gebouwen en systemen. Voorts wordt er een officiële klacht ingediend bij de politie en deed het gemeentebestuur melding bij Audit Vlaanderen.

De betrokken medewerker nam intussen ontslag. 

Volledige openheid

Hoe dit kon gebeuren en over hoeveel geld het precies gaat, maakt deel uit van het onderzoek. De gemeente verleent daaraan haar volledige medewerking zodat dit in alle transparantie en openheid kan verlopen. 

Daarnaast zullen we de aanbevelingen van het onderzoek ter harte nemen en tegen het licht van onze interne procedures houden. We zullen onze processen en controlemechanismen nog aanscherpen waar nodig, zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.