Deze worden vanaf midden augustus afgetoetst a.d.h.v. proefopstellingen. Wat wil dit precies zeggen voor jou?
Fietszone & Zone 30
Het volledige centrumgebied wordt een Zone 30. Hier geldt een snelheidsregime van 30 km per uur. Een gedeelte van deze zone wordt bovendien fietszone. Dit vormt een netwerk van fietsstraten waar de fietser primaire gebruiker is en de automobilist ondergeschikt is. De fietszone geldt in de stationsomgeving en in het centrum op straten zonder fietspaden. Fietsers mogen niet worden ingehaald. De omgeving van de Poststraat wordt tot slot woonerf.
Schoolomgevingen
Kinderen veilig te voet en met de fiets naar school laten gaan, is één van de speerpunten in het nieuwe plan.
- Daarom wordt er een schoolstraat ingevoerd in de Kloosterstraat (gemeenteschool) tussen de Sint-Janslaan en de Dooistraat. Dit wil zeggen dat dit gedeelte bij het begin en einde van de schooltijden wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens de uren van schoolstraat wordt enkel het uitrijden van de straat toegestaan voor de bewoners. Voorts is de schoolstraat voorbehouden voor voetgangers en fietsers.
- In de Toekomststraat (tussen de Sint-Janslaan en de Kerklaan richting Kerklaan, tussen de Wijkstraat en de Kerklaan eveneens richting Kerklaan) komt er éénrichtingsverkeer.
- Op de Kerklaan en de Toekomststraat komen er fietssuggestiestroken.
- Ook de route van de schoolbus wordt aangepast.
Nieuwe circulatie
Een nieuw lussensysteem moet het uitrijden van het centrum vergemakkelijken. Door de rijrichting in sommige straten aan te passen, kan het verkeer, dat zijn bestemming heeft in het centrum, zo snel mogelijk het centrum verlaten. Hierdoor moeten er geen onnodige rondjes worden afgelegd en kan de toenemende verkeers- en parkeerdrukte in woonstraten beperkt worden. Daarom komt er dubbelrichtingsverkeer in:
- De Nanofstraat (voor de ontsluiting van de nieuwe parking)
- De Kloosterstraat (tussen de parking van het kerkhof en de N2)
- Het Strobandersplein (doodlopend)
Eénrichtingsverkeer komt er in:
- De Sint-Janslaan (tussen de Kloosterstraat en Marktplein),
- De Kloosterstraat (tussen de Kerklaan en de parking van het kerkhof)
- De Paanhuisstraat (rijrichting wordt omgedraaid)
- De Toekomststraat (tegengesteld)
De verbinding tussen de Varkensmarkt en het Marktplein (via het Strobandersplein) wordt geknipt voor gemotoriseerd verkeer.
Andere maatregelen
De nieuwe centrumvisie wil er onrechtstreeks ook voor zorgen dat er minder gemotoriseerd verkeer door het centrum van Diepenbeek rijdt. De trage bestemmingsroute door het centrum wordt uitgerust met poorteffecten, signalisatie en markeringen. Bedoeling is dat zoveel mogelijk verkeer gebruik maakt van de snelle doorgaansroute rond het centrum. De snelheid op de Industrielaan wordt daarom verhoogd naar 70 km per uur vanaf de parking aan het station richting de brug aan de Waardestraat. Aansluitend wordt de tonnagebeperking in het centrum verstrengd en wordt er onderzocht of trajectcontroles mogelijk zijn. In de Dooistraat worden tot slot verkeersremmers d.m.v. bloembakken aangebracht.
Parkeerbeleid blijft
Het parkeerbeleid blijft ongewijzigd. Dus ook de situatie van het Marktplein verandert niet tijdens deze proefopstelling.
Midden augustus
De nieuwe maatregelen worden vanaf midden augustus uitgetest via proefopstellingen. Deze worden momenteel voorbereid. In de volgende Teng die op 15 juni in de bussen valt, wordt de exacte datum bekendgemaakt. De proefopstelling blijft staan tot het einde van dit jaar. Uiteraard kennen wij ook graag jullie mening over de nieuwe situatie. Die kan je ons bezorgen via een online bevraging. Op basis van jullie feedback, waarnemingen en tellingen bekijken we welke maatregelen we behouden en waar we eventueel moeten bijsturen.
Telraam zoekt raam
Om objectieve data te verzamelen, zijn verkeerstellingen essentieel. De resultaten van de tellingen dienen als basis voor verder onderzoek binnen het mobiliteitsplan van de gemeente. Zo kunnen er nadien gepaste verkeersmaatregelen en acties worden genomen.? Met Telraam kan je het verkeer in jouw straat tellen met een volautomatische teller. Het apparaat wordt opgehangen aan een raam en telt niet alleen het aantal autos, voetgangers, fietsers en zwaar verkeer, maar ook de snelheid van het verkeer. We willen in Diepenbeek 15 telramen plaatsen. We streven naar één in elke straat van het projectgebied.
- Wat heb je nodig voor een telraam?
- Een raam aan de straatzijde
- Een raam op hoogte van de 1ste of 2de verdieping
- Een stopcontact
Interesse? Laat het ons voor 21 mei weten. Dat kan via onderstaande knop:
Veilig en leefbaar centrum
Bedoeling van de nieuwe visie is om het centrum zo verkeersveilig en leefbaar mogelijk te maken voor bewoners, schoolgaande kinderen en bezoekers. Fietsers en voetgangers staan centraal in het nieuwe plan. Toch zal je het centrum nog steeds makkelijk kunnen bereiken. Het centrum verlaten wordt zelfs veel makkelijker. Tot slot wil het nieuwe plan ervoor zorgen dat doorgaand verkeer niet door het centrum rijdt, maar gebruik maakt van de nieuw aangelegde snelle doorgaansroute rond het centrum.