Onze winterdienst staat opnieuw paraat!

Gepubliceerd op donderdag 9 januari 2025 0 u.
Als er ijzel en sneeuw verwacht wordt, treedt ook in Diepenbeek de winterdienst in werking. Tien enthousiaste medewerkers staan daarvoor paraat. Maar hoe gaan ze precies tewerk? Welke materialen worden ingezet? Je ontdekt het hier...

Goed uitgerust

"Onze winterdienst bestaat uit 10 personen. Het zijn medewerkers uit verschillende ploegen die deze taak erbij nemen als de winterdienst wordt geactiveerd.” vertelt Raf Knuts die de dienst coördineert. “Bovendien werd en wordt er de komende jaren bijkomend geïnvesteerd in moderne machines zodat we onze taak zo goed mogelijk kunnen vervullen." 

Zo beschikken we bijvoorbeeld over een vrachtwagen met een zoutstrooiïnstallatie en ploeg voor het behandelen van de wegen. Een grote tractor wordt ingezet voor de brede fietspaden en het centrum. Onze borstelwagen met zoutstrooi installatie en sneeuwbortsel kan tot slot in extreme situaties bijkomend worden ingezet.

Uiteraard kan niet alles machinaal worden gedaan. Daarom staan er ook steeds twee ploegen klaar om handmatig te strooien aan bijvoorbeeld schoolomgevingen en openbare gebouwen.”

Meten

De winterdienst tracht zo efficiënt en doordacht mogelijk aan de slag te gaan. “Door de wegdekverwachtingen te analyseren en de weersvoorspellingen zeer nauw op te volgen, worden opdrachten snel en gericht gegeven. Via een meettoestel kunnen we het restzout op de weg meten. Zo weten we precies of het nodig is om uit te rijden of niet.”

Strooiroutes

“Onze gemeente is ingedeeld in strooiroutes, afhankelijk van de belangrijkheid van de wegen. Zo wordt er bij het strooien van de prioritaire route (+/- 55km) rekening gehouden met de op- en afritten van de bruggen, de routes voor het openbaar vervoer, de omgeving van de openbare gebouwen en het woonzorgcentrum, schoolomgevingen en verbindingswegen.

Het is daarbij de bedoeling om ervoor te zorgen dat je als inwoner een zo beperkt mogelijke afstand moet afleggen vooraleer je op een sneeuwvrije straat komt. Woonwijken worden hierbij niet vergeten, maar behoren, zoals vele andere straten, niet tot de route van eerste orde.”

Tunnel

“Ook de tunnel aan het station, het fietspad langs de Demer en andere lokale fietspaden worden sneeuw- en ijzel vrij gemaakt en gehouden door onze diensten. De gemeente is echter niet overal verantwoordelijk voor het sneeuw- en ijsvrij houden van wegen, fiets- en voetpaden. De gewestwegen en bijhorende fietspaden worden gestrooid door Wegen en Verkeer Limburg.”

Dag en nacht

De aandacht gaat in eerste plaats uit naar de hoofdwegen en drukke verkeersassen. “Hiervoor staan onze mensen alvast dag en nacht paraat. Strooien in straten waar weinig verkeer is, heeft geen zin. Het zout kan immers pas haar werk doen als het voldoende wordt ingereden. Dit betekent dat wij in straten met weinig of geen verkeer, geen sneeuw of ijsbehandeling uitvoeren. Het is zelfs zo dat op nieuwe wegenis het eerste jaar geen zout mag gestrooid worden. Dit zou nefast zijn voor het nieuwe asfalt. Het volledig sneeuwvrij maken van onze gemeentewegen is dus niet mogelijk en onrealistisch.”

Stoep sneeuwvrij, buren en postbode blij!

Ook voor de postbodes en andere dienstverleners is winterweer niet altijd aangenaam. “Het gemeentebestuur wil alvast onze inwoners bedanken die hun voetpad voor hun eigendom, huurwoning, handelszaak of kantoor sneeuw-, ijzel- en ijsvrij houden. Dit is trouwens verplicht volgens de politiecodex. De voetpaden moeten vrijgemaakt of slipvrij gemaakt worden over twee derde van hun breedte. De sneeuw of het ijs moet op de uiterste rand van het voetpad opgehoopt worden en mag niet op de rijweg en/of het fietspad gegooid worden. Rioolkolken en straatgoten moeten vrij blijven zodat er voldoende openingen zijn voor het afvloeien van het dooiwater. Bij een te smal voetpad moet de sneeuw of het ijs op de weg opgehoopt worden, zo dicht mogelijk bij de stoeprand. Ook in dit geval moeten voldoende openingen vrij blijven voor de afvoer van het dooiwater en moeten alle plaatsen van openbaar nut (vb. bushaltes) bereikbaar blijven.”

Kan je je stoep zelf niet sneeuwvrij houden, vraag dan hulp aan familie of buren. Zorg er ook voor dat de omgeving van je brievenbus sneeuw en ijzelvrij blijft. Zo kan de postbode zijn werk in alle omstandigheden goed blijven uitvoeren. Zout nodig? Dat vind je zeker bij de lokale doe-het-zelf. De gemeente stelt geen zout ter beschikking voor haar inwoners.