Leegstand en verwaarlozing

Leegstaande of verwaarloosde woningen en gebouwen doen geen recht aan de uitstraling van een buurt. Tegelijkertijd is er een grote vraag naar kwaliteitsvolle en betaalbare woningen. Het is belangrijk om de schaarse ruimte in onze gemeente slim en efficiënt te benutten.
Daarom moedigt het gemeentebestuur eigenaars aan om deze panden op te knappen en terug op de woningmarkt te brengen. Samen bouwen we aan een aantrekkelijke en leefbare omgeving voor iedereen!

Leegstand van woningen en gebouwen

Met het leegstandsbeleid wil de gemeente aandacht schenken aan de heractivatie van leegstaande woningen en gebouwen.

  • Er is sprake van leegstand op het moment dat er 12 maanden geen inschrijving van de woning of geen activiteit in het gebouw geweest is.

  • Wanneer er voldoende aanwijzingen zijn voor leegstand, wordt een administratief dossier opgestart en een woningcontroleur komt ter plaatse om de leegstand vast te stellen.

  • Bij effectieve leegstand ontvangt de eigenaar een kennisgeving en de administratieve akte. De eigenaar kan dit betwisten door tijdig bezwaar in te dienen.

  • Als eigenaar van een leegstaande woning betaal je elk jaar een heffing

  • Wanneer de woning of de eigenaar aan de nodige voorwaarden voldoet, kan je in aanmerking komen voor een vrijstelling van de heffing voor een beperkte tijd.

  • Wanneer je een woning pas hebt aangekocht of aan het verbouwen of renoveren bent, kan je genieten van een tijdelijke vrijstelling van heffing. Let op: dit moet je zelf aanvragen via het e-loket (onderaan deze webpagina).
     
  • Verkoop je het gebouw of de woning, opgenomen in het leegstandsregister? Dan dien je dit te melden. Je vindt de nodige formulieren onderaan deze pagina.

  • Na 6 maanden ononderbroken bewoning of gebruik kan je een schrapping uit het leegstandsregister aanvragen.

Verwaarlozing van woningen en gebouwen

Het gemeentebestuur wil verloedering van de woonomgeving tegengaan. Daarom worden verwaarloosde panden opgenomen in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen. Aan dit register is een gemeentelijke belasting gekoppeld, om zo de eigenaars aan te moedigen de verwaarlozing van hun pand weg te werken.

  • Een woning of gebouw is verwaarloosd wanneer het 15 of meer punten heeft bij een onderzoek vanop het openbaar domein. Hierbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de gebouwschil.
  • Wanneer de woning of de eigenaar aan de nodige voorwaarden voldoet, kan je in aanmerking komen voor een vrijstelling van de heffing voor een beperkte tijd.
  • Ook voor de eigenaars van een verwaarloosde woning bieden we als gemeente een ondersteuningsaanbod om hun woning opnieuw in orde te brengen. Na het wegwerken van de gebreken, kan de woning of het gebouw geschrapt worden uit het verwaarlozingsregister.
  • Verkoop je het gebouw of de woning, opgenomen in het verwaarlozingsregister? Dan dien je dit te melden. Je vindt de nodige formulieren onderaan deze pagina.

De goedgekeurde reglementen

Het gemeentelijk leegstandsreglement en gemeentelijke belasting op leegstand van woningen en gebouwen werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraad op 17 februari 2020 voor de periode van 01/01/2020 t.e.m. 31/12/2025. 

Het belastingreglement verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraad op 15 maart 2021 voor de periode van 01/04/2021 t.e.m. 31/12/2025. 

Heb jij een vraag, melding of bezwaar?

Heb je een leegstaande of verwaarloosde woning en wil je een melding doen van bijvoorbeeld een verkoop of een gemotiveerde aanvraag indienen voor schrapping uit het leegstands-/verwaarlozingsregister? Heb je een bezwaar tegen opname in deze lijsten of wil je beroep indienen? 

In het E-loket onderaan deze pagina vind je de nodige formulieren.

Heb je bijkomende vragen of nood aan meer informatie?
Dan kan je telefonisch terecht bij dienst Wonen op 011 49 18 62 en ook bij Stebo vzw op 089 39 16 34. Je kan ook steeds mailen naar het e-mailadres wonen@diepenbeek.be.